Kinderen enthousiast maken over technologie. Teun van Roessel leert ze met zelfbouwrobots over hergebruik. Hoe doet hij dat precies?
Build Your Own Robot
“Voor kinderen ontwikkelde ik elektronica waarmee ze van restmateriaal hun eigen robot kunnen knutselen. De set bestaat uit losse elektronicablokjes die je heel makkelijk op karton kunt zetten. Het ene blokje laat iets bewegen, er is een sensor, een draaiknop, geluid, licht – en daarmee ontwerp je wat je maar wilt. Van een hagelslagdispenser tot een kamerbeveiliger die een knikker in een beker gooit als iemand ongevraagd je deur opendoet. Basisscholen kunnen deze Build Your Own Robot-set bestellen, maar ik geef er ook workshops mee. Inmiddels steeds vaker voor oudere scholieren en volwassenen.”
De groene generatie
“Je kunt blijven vertellen hoe belangrijk duurzaamheid is als we straks niet met een snikhete, onbewoonbare wereld willen zitten. Maar verandert dat iets? Nee. Dat onlogische gedrag van mensen boeit me. Alleen door het vóór te zijn, krijg je een groene generatie. Maar bij mijn zus zag ik dat jonge ouders vaak weinig tijd hebben om daar aandacht aan te geven. Voor mijn neefje ontwierp ik daarom een zon-etende robot, en Byor is daar het vervolg op. Als kind had ik dit zelf zeker leuk gevonden. Ik was altijd aan het bouwen, met Lego, buiten in de tuin of met de houtsnippers van mijn opa die timmerman was. Ik besefte wel dat ik voor deze generatie iets moest ontwerpen wat niet te veel geduld vraagt. Byor geeft meteen resultaat: je sluit wat draadjes aan en je hebt al een lamp, motortje of buzzer die reageert op beweging.”
Wat wil je hiermee bereiken?
“Dat kinderen op een creatieve manier leren over hergebruik en technologie. Technologie is overal, maar ze hebben vaak geen idee hoe het werkt. Met deze set leren ze dat een telefoon geen magisch apparaat is dat dingen voor je doet, maar dat ie dezelfde sensoren gebruikt als waar ze nu zelf een robot mee kunnen bouwen. Overigens is Byor ook een goed instrument om je makersmentaliteit wakker te schudden en de samenwerking te verbeteren.”
Hoe anders is het om met volwassenen te werken?
“Voor jonge kinderen is iets maken iets heel vanzelfsprekends. Maar volwassenen moeten loskomen van hun computer en hun eindeloze meetings, die zijn het vaak verleerd. Samen iets maken is goed voor teambuilding. In mijn workshops ontdekken collega’s kanten van elkaar die ze hiervoor niet kenden. Kinderen werken heel anders samen, die overleggen niet en gaan gewoon aan de slag zonder te veel na te denken. Zo kan het ook, en dat mag ook.”
Makersmentaliteit
“Byor vraagt veel regelwerk, maar hopelijk kan ik dat ooit meer loslaten. Mijn levensdoel is: zo veel mogelijk maken op een zo duurzaam mogelijke manier. Laatst mocht ik bijvoorbeeld een knikkerbaan door een snoepwinkel bouwen, waarvoor ik ook onderdeeltjes van Byor heb gebruikt. Voor mezelf ben ik een bus aan het ombouwen tot camper. Iets bedenken en het dan gaan bouwen is zo bevredigend – niets geeft meer voldoening dan dat.”
Meer lezen
- Eenzaam door internet? Hoe ‘sociale technologie’ ons dichter bij elkaar brengt.
- Langzamer leven: het is broodnodig, en zo gaat AI ons erbij helpen.
- Een project voor meer verbinding en minder eenzaamheid.
Interview Klaartje Scheepers Fotografie Okra communicatie
Gepubliceerd op 12 februari 2024