De psychologie achter de pumpkin spice rage

De pumpkin spice-recepten poppen weer op en ook Starbucks verkoopt weer z’n gewilde Pumpkin Spice latte. Niet gek: er is namelijk een psychologische verklaring voor de populariteit van deze kruiden.

Het is de tijd van vallende bladeren, truien en – ja hoor – pumpkin spice. De uit Amerika overgevlogen fascinatie voor kruidige pompoensmaken krijgt opnieuw menig persoon in zijn greep. Waar komt die voorliefde voor deze kruiden vandaan? Dit zegt de psychologie. 

Magische ingrediënten

Allereerst kan het fenomeen verklaard worden aan de hand van de bestanddelen van pumpkin spice. Met uitzondering van pompoen, waar er – ironisch genoeg – sowieso maar heel weinig van in pumpkin-kruiden zit. De magische ingrediënten waar het echt om draait zijn suiker, kaneel, nootmuskaat en kruidnagel. Deze smaken niet alleen lekker, maar hebben ook effect op je mentale gezondheid

Wanneer we suiker proeven, maakt ons brein het gelukshormoon dopamine aan. De vraag is of we vanwege de dopamine suiker zo lekker vinden, of dat we dopamine aanmaken omdat we suiker op zichzelf al lekker vinden, maar dat is een kip-of-ei verhaal. 

Godin van de liefde

Kaneel is een natuurlijke ‘aphrodisiac’, een naam die niet voor niets lijkt op Aphrodite, de Griekse godin van de liefde. Je voelt je er relaxed door, en ‘verliefd’. Volgens onderzoek roept kaneel namelijk ook lust op. 

En raad eens? Nootmuskaat en kruidnagel doen precies hetzelfde – geen wonder dat de pumpkin spice zo wordt begeerd. Daarbij blijkt uit onderzoek dat nootmuskaat ook dienstdoet als antidepressiva. Het kan er onder andere voor zorgen dat je meer serotonine – ook een gelukshormoon – aanmaakt. 

Warme sokken

Ook het seizoen draagt natuurlijk bij aan de aantrekkingskracht van pumpkin spice. Want we associëren de smaak met herfst, en herfst associëren we weer met dingen als knus binnen zitten en warme sokken. En met stabiliteit: ons rooster is voorspelbaarder. Daarnaast zijn er nog feestdagen als Halloween, Sint-Maarten en Sinterklaas. 

Tot slot, de kruiden liggen vooral in de herfst in de winkeletalages. Pumpkin spice-producten zijn vaak maar tijdelijk verkrijgbaar, en dat maakt ze des te specialer. Daarbij, als vrienden, familieleden en collega’s een ‘pittige pompoen’-geurkaars in huis hebben, wil jij dat vaak vanzelf ook. Toch?  

Meer lezen

Tekst Caren Maris  Bron Psychology Today  Illustratie Deborah van der Schaaf
Gepubliceerd op 23 september 2023

Promotional image

Van mental health tot goed nieuws

Flow nieuwsbrief

Wil je nog meer verhalen van Flow? Twee keer per week versturen we een mail met nieuwe artikelen.

SCHRIJF JE IN