Right to Repair nu ook in Amerika: waarom dit goed (milieu)nieuws is

Telefoon die in de zee ligt en hand die hem probeert te pakken.

Een kapot scherm of een laptop die niet meer oplaadt? Dankzij het Right to Repair kun je zelf repareren zonder beperkingen van fabrikanten. Dit recht geldt al in de EU en nu volgen ook wetsvoorstellen in de VS. Dit is hoe het bijdraagt aan een eerlijkere, duurzamere economie.

Wat is het Right to Repair precies?

Veel fabrikanten, zoals Apple, Tesla en John Deere maakten het onnodig moeilijk voor consumenten en onafhankelijke reparateurs om hun producten te repareren. Zij legden hen allerlei wettelijke, digitale en fysieke barrières op. Dit leidde tot een enorme hoeveelheid elektronisch afval, de snelst groeiende afvalstroom ter wereld. Het Right to Repair brengt daar verandering in. Dankzij deze wet krijgen consumenten en onafhankelijke reparateurs makkelijker toegang tot onderdelen, gereedschappen en reparatiehandleidingen. Zo zijn ze niet meer afhankelijk van de fabrikant.

De jarenlange strijd tegen barrières

In het begin verzetten fabrikanten zich tegen het Right to Repair met verschillende argumenten. Ze stelden dat het delen van reparatie-informatie hun handelsgeheimen zou blootleggen en dat reparaties door onbevoegden gevaarlijk zouden zijn. Maar voorstanders weerlegden dit met data en informatie van experts waarmee ze aantoonden dat veelvoorkomende reparaties, zoals het vervangen van batterijen, niet gevaarlijk zijn.

Belangenorganisaties zoals iFixit voerden jarenlang campagne voor deze wetgeving. Ondanks deze stap in de goede richting, blijven zij pleiten voor een toekomst waarin zelf repareren de norm is en geen privilege.

De grootste voordelen van het Right to Repair

Het Right to Repair is cruciaal voor een duurzamere en eerlijkere economie. Door reparaties toegankelijker te maken, kunnen producten langer meegaan, wat resulteert in minder elektronisch afval. Het vroegtijdig weggooien van apparatuur – omdat reparaties te duur zijn of er geen service voor is – heeft een grote impact op het milieu; in de EU leidt het bijvoorbeeld tot 35 miljoen ton afval per jaar.

Bovendien hoeven consumenten niet langer onnodig nieuwe producten aan te schaffen, wat financieel voordelig is. Volgens een Eurobarometenquête uit 2020 geeft 77% van de EU-consumenten de voorkeur aan reparatie boven het kopen van nieuwe apparaten.

Zelf aan de slag

De volgende keer dat er een apparaat kapotgaat, weet je dat er genoeg mogelijkheden zijn om het zelf te repareren. Ben je niet zo handig? Dan kun je naar een Repair Café gaan. Dit zijn gratis bijeenkomsten waar je samen kunt repareren. Er is gereedschap en materiaal beschikbaar voor allerlei reparaties. Ook zijn er deskundige vrijwilligers met reparatiekennis en -vaardigheden aanwezig. Je vindt Repair Cafés door heel Nederland – en je kunt er ook nog wat leren.

Meer lezen


Fotografie Getty Images
Gepubliceerd op 14 maart 2025

Paulien van Diepen is online redacteur voor Flow Magazine. Ze schrijft artikelen over mental health, liefde en creatieve hobby's. Naast het schrijven van artikelen duikt ze graag in de data om uit te zoeken waar kansen liggen voor Flow om nog beter aan te sluiten bij de interesses van de lezers.
Promotional image

Van mental health tot goed nieuws

Flow nieuwsbrief

Wil je nog meer verhalen van Flow? Twee keer per week versturen we een mail met nieuwe artikelen.

SCHRIJF JE IN