Waar we voor het computertijdperk alles in agenda’s, planners en notitieboeken penden, nam dat af sinds de digitale revolutie. Tot nu. Hoe kan het dat het gebruik van dit soort gebonden boekjes ineens zo toeneemt?
De verkoop liep al jaren terug, niet gek ook: iedereen heeft tegenwoordig een notitie- of agenda-app binnen handbereik. Toch merkte het Londense warenhuis Liberty afgelopen jaar een keerpunt op. Ingebonden agenda’s, planners, journals en notitieboeken maken een comeback, schrijft The New York times.
Volgens Calum Wild, opperhoofd kantoorartikelen bij het warenhuis, is de verkoop van het type boekjes met 22 procent gestegen de afgelopen maanden. Wild vermoed dat de populariteit komt doordat we digitale onrust voelen. “Ons natuurlijke instinct bij zo veel verandering is om troost en eenzaamheid te zoeken in iets wat we kennen, wat tastbaar is en ons een persoonlijke band geeft,” vertelt hij aan de krant.
Notitieboekjes van 75 euro
Daarnaast kan de populariteit te maken hebben met de toename van het aanbod. Zo zijn er nu ook luxemerken zoals Dior die notitieboeken verkopen (75 euro!). Het product is zo een betaalbaardere manier om in aanraking te komen met het merk dan bijvoorbeeld een tas of kledingstuk.
Volgens Wild zijn voornamelijk gen Z’ers en jonge millennials verantwoordelijk voor de stijging van de populariteit. “Velen gebruiken ze als lifestyletracker of selfcaredagboek,” aldus de chef kantoorspul.
Wij snappen het wel, gezien onze liefde voor papier. Zo vind je bij onze nieuwe nummers en specials regelmatig fijne notebooks en andere paper goodies.
Meer lezen
- 10 ideeën voor het vullen van je notitieboekjes.
- Voor overzicht en rust in je hoofd: zo begin je een bullet journal.
- Slow, offline en niet-perfect: houden we daarom zo van papier?
- Dit is het effect van dagelijks creatief schrijven.
Tekst Ruby Wijdenbosch Bron The New York times Beeld Getty Images
Gepubliceerd op 22 januari 2024