Zeg maar daaag tegen de Blue Monday-blues: probeer 30 dagen zonder klagen

blue monday

Gepubliceerd op 19 januari 2025

Last van een winterdip? Misschien is de uitdaging ‘30 dagen zonder klagen’ dan iets voor jou. Want even geen gemopper is goed voor je mentale gezondheid.

In 2018 daagde Isabelle Gonnissen in België mensen uit om minder te klagen. Ze bedacht de campagne ‘30 dagen zonder klagen’, die goed aansloeg. Inmiddels zijn er ruim twee miljoen Belgen erdoor geïnspireerd om positiever in het leven te staan. Nu is het de beurt aan Nederland: op Blue Monday gaat de challenge van start.

Een serieuze zaak

Bij een collega ventileren over die lange, nutteloze vergadering, mopperen tegen een vriend dat je het te druk hebt… Een potje klagen, dat kan toch ook opluchten? Volgens Gonnissen zien we dat verkeerd: “Klagen is niet alleen slecht voor ons humeur en dat van mensen om ons heen, maar ook voor onze hersenen en gezondheid.” Herhaaldelijk klagen leidt ertoe dat het stresshormooncortisol in hogere concentraties vrijkomt. Waardoor je meer risico loopt op bijvoorbeeld hartaandoeningen. Uit onderzoek van de Amerikaanse Duke University blijkt dat dat de reden is dat optimisten gemiddeld langer leven dan pessimisten.

De klaagbarometer

Volgens Gonnissen is je bewust worden van het feit dat je klaagt stap één. Als hulpmiddel gebruikt ze daarvoor de klaagbarometer: een test die laat zien welk type klager jij bent en hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Na het invullen van de test krijg je een trits praktische tips. En dan is er nog De Armband, die bij de campagne hoort. Steeds als je klaagt, verwissel je die armband van pols. Zo sta je extra stil bij je gedrag.

Stappenplan

Heb je iemand in je omgeving die veel klaagt? Dat kan best lastig zijn. Gonnissen bedacht daarvoor het RISE-stappenplan. Met deze vier stappen kun je het klagen ombuigen naar iets positiefs.

  1. Recognise (herken)
    Begin een gesprek met een empathische openingszin, zoals: “Ik merk dat je ergens mee worstelt. Wil je daarover praten?”
  2. Investigate (onderzoek)
    Stel vragen als: “Kun je meer vertellen over datgene dat je dwarszit?”
  3. Solve (los op)
    Brainstorm samen: laat de ander zelf ideeën aandragen en vul eventueel aan.
  4. Encourage (moedig aan)
    Geef positieve feedback. “Ik waardeer dat je dit hebt aangekaart en nadenkt over oplossingen.”

Meer lezen


Fotografie Benigno Hoyuela/Unsplash

Nadie van Moorselaar is redactie assistent bij Flow Magazine. Ze schrijft artikelen voor online en ondersteunt de redactie waar nodig. Ze zit in het laatste jaar van haar studie Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam en volgde de minor International Publishing.
Promotional image

Van mental health tot goed nieuws

Flow nieuwsbrief

Wil je nog meer verhalen van Flow? Twee keer per week versturen we een mail met nieuwe artikelen.

SCHRIJF JE IN